Els dos actes de Sant Jordi que es van celebrar en el centre, es van obrir amb les paraules de Joan Borràs.
Són aquestes:
Són aquestes:
Si
no existís Sant Jordi, hauríem d'inventar-lo.
Sí,
sí... Tothom sap que hi ha una llegenda que parla d'un cavaller jove
i ben plantat que salva una donzella de les urpes d'un drac malèfic
que llença foc i sofre pels narius i té els ulls vermells encesos
com un tió, i és dolent, dolent, dolentot. I volem creure que la
noia era molt bonica –potser rossa i tot, però això va a
gustos--, i encara no tenim clar d'on venia l'esforçat cavaller
anomenat Sant Jordi, ni tan sols si va existir realment. Perquè es
tracta d'una llegenda, és a dir, una història que hem anat
construint amb els anys, modificant-la, afegint i traient segons que
ens ha convingut... Una història creada per i per a la literatura.
Però també sabem, gràcies, entre d'altres, a Mario Vargas Llosa,
que les mentides de la literatura (les històries inventades) ens
parlen de les grans veritats de la vida, de les coses que ens passen,
ja siguin bones o dolentes.
Si
no existís Sant Jordi, hauríem d'inventar-lo.
El
més cruel dels mesos és l'abril, deia
T. S. Eliot, poeta en llengua anglesa, al començament dels
anys vint del segle passat. Qui de nosaltres estaria d'acord amb
aquesta afirmació tan rotunda? El
més cruel dels mesos és l'abril. Com
pot ser que l'abril sigui el mes més cruel? Eliot parlava de la
crueltat dels lilàs que florien a la primavera sobre els camps de
França, sobre les tombes dels soldats morts durant la Guerra gran,
com era coneguda la Primera Guerra Mundial abans no n'hi hagués una
de segona. Les flors, el símbol de la bellesa segons els poetes,
cobrint les tombes dels soldats joves, joveníssims, que havien regat
els camps amb la seva sang per motius que eren –i som-- incapaços
d'entendre. És potser per això que portem flors a les tombes dels
qui estimàvem i estimem, com si volguéssim atenuar la lletjor de la
mort.
Si
no existís Sant Jordi, hauríem d'inventar-lo.
Mercè
Rodoreda imaginava que moria en una habitació plena de flors, amb el
seu perfum. S'inventa un jardí vora el mar que és la mare de tots
els jardins, gairebé un jardí edènic, el Paradís, ple de plantes
i flors de tots els colors, de totes les fragàncies. Un jardí que
ve a ser l'origen de tot, al costat del mar, de l'aigua, que és el
final. I un jardiner vellet, com un humil déu humà, que contempla
com creixen les flors, com la vida i la mort s'hi passegen de bracet,
com les alegries i les tristeses hi conviuen naturalment, i on hi ha
lloc per a l'esclat de l'amor i per a la desesperança... En fi: les
flors, l'amor, la bellesa i la vida.
Si
no existís Sant Jordi, hauríem d'inventar-lo.
Joan
Salvat-Papasseit ho lliga tot amb El
poema de la rosa als llavis: l'amor
eròtic, sexual, queda identificat amb la flor de l'amor per
antonomàsia, la rosa, per explicar una història d'amor sense
sentiment de culpa, sense recança quan arriba al final. Perquè la
rosa també té espines, i punxa, i tot arriba al final i acaba.
Celebrem,
doncs, ja que podem, l'amor, la flor, l'alegria i la vida, perquè...
Si
no existís Sant Jordi, hauríem d'inventar-lo.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Expressa la teva opinió sobre el que acabes de llegir