El Sistema
Diana
Darriba “Zori”
Editor:
Alina Hrynko
Aquesta
és la història, del tot veritable, d’una equació de segon grau
enamorada d’una de lineal.
Tot
va començar quan la mà, tota blanca per falta d’una espolsada,va
escriure una x
sobre el difuminat fons verd. La mà pensà en elevar al quadrat la
x,
i així ho va fer. La mà se sentia dubtosa en plantejar una equació
de segon grau, ja que no confiava massa en els seus alumnes i no
pensava pas que solucionessin les equacions. Sota l’equació
12x2-48=0
encara s’hi podia observar l’anterior equació mal esborrada,
però l’actualment escrita no sentia cap llàstima per l’altra.
Tot el contrari, ella era més galant, original, li agradava ser
incompleta, i el més important, se’n sentia orgullosa. No va voler
retreure res a qui l’havia escrit pel fet de no ser completa,però
més tard en dubtà. La mà continuava escrivint frenèticament i va
plantejar una altra equació. 12x2-48=0
la mirà de reüll. La nova equació li somreia, i un lleuger color
rosat il·luminà el 0
a l’equació incompleta. L’equació recent era simplement un
factor comú amb un parèntesi i una divisió, que l’equació
incompleta interpretà com un somriure. El parèntesi eren llavis i
el signe de dividir una miada interessant. Va ser llavors, que
l’equació de segon grau es va enamorar, però també es va
entristir, ja que poder parlar amb l’altra equació ho veia
impossible perquè estava massa allunyada i no era lineal, com la
seva enamorada. Posant-me al lloc de l’equació incompleta entenia
que no podia estar amb l’altra equació de la qual s’havia
enamorat, era molt difícil emparellar-les, ja que les dues no eren
lineals, però sentia la necessitat de que estiguessin juntes, que
s’estimessin, i vaig voler-les agrupar sentint-me la “Celestina”.
Vaig alçar la mà una mica dubtosa i vaig preguntar a la professora
si era possible fer un sistema amb la parella d’equacions. Amb la
mà bruta de guix, la professora va escriure a la pissarra un sistema
amb les dues equacions, però va advertir que era molt difícil
solucionar-ho.
-Hola,
sóc jo, la Incompleta. És així com em dic- es dirigí a l’equació
lineal.
-Encantada!
Les
dues equacions continuaven conversant mentre jo les observava. Era
curiós veure que, gràcies a mi, les dues equacions podien estar
juntes, però temia que sonés el timbre i que fossin esborrades
sense que en quedès cap rastre de la seva existència. Vaig anotar a
la meva llibreta ⅔ (x : 4)=⅓ i 12x2-48=0
unides per un
claudàtor. Tot i que la pissarra s’esborrés jo tindria apuntat al
sistema. L’intentaria resoldre, volia saber quin era el resultat.
De sobte, la professora esborrà de la pissarra el sistema. Em vaig
entristir, però el tenia apuntat, així que em vaig sentir més
alleujada. I tot seguit va sonar el timbre. Ja tenia feina per tota
la tarda: resoldre el sistema.
Vaig
passar tota la tarda envoltada de nombres, lletres i signes
d’igualació. Primer intent: fallit. Diria que em vaig equivocar
teclejant en la calculadora. La segona vegada jo vaig aconseguir la
solució. Vaig comprovar-ho un parell de vegades més per estar-ne del
tot segura. La parella d’equacions enamorades, tot i ser diferents,
compartien moltes coses, com el valor de la x. El resultat era com el
llibre i la rosa, el guix i l’esborrador, el sol i la lluna… Sí,
el resultat era 2.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Expressa la teva opinió sobre el que acabes de llegir