Preguntes
realitzades entre tot el grup de la classe de Cultura i Valors Ètics: Revista,
de 3r D. Entrevista
realitzada a la professora Nines Rivas, per les alumnes: Nora, Tanit, Júlia i
Laura.
Entrevistadora:
Per tu, què és la mediació?
Nines: Per a mi la mediació és un procés estructurat de gestió de conflictes, on dues
persones que estan
enfrontades, resolen la seva problemàtica mitjançant el diàleg i un mediador o
mediadora. El mediador
no jutja ni resol el conflicte, els que resolen el conflicte són les persones
enfrontades.
E: En què
consisteix l’assignatura de mediació que fas al centre?
N: Fem
activitats, visionats de vídeo o role playing on els alumnes aprenen què és una
mediació. El role
playing es fa mitjançant una petita dramatització, els alumnes fan de
protagonistes i segueixen tots els
passos per fer una mediació.
E: Què es fa
al centre en quant a mediació?
N: En aquest
centre, tots els alumnes de 2n fan l’assignatura de mediació, i aquests
alumnes, quan ja han fet
tota l’assignatura es poden convertir en mediadors a 3r, sempre amb un
supervisor. Per altra banda,
també hi ha una professora que s’encarrega de fer mediacions que poden ser
entre dos alumnes que
tenen un conflicte o també entre un professor i un alumne.
E: Quins
passos es fan servir en les mediacions per resoldre el conflicte?
N: Primer,
hi ha un conflicte entre dues o més persones. Si les dues persones volen fer
mediació, queden amb
el mediador, aquest es presenta i els-hi dóna confiança perquè puguin parlar.
Es fa una pluja
d’idees sobre el què ha passat i després parlen de què farien cadascun per
resoldre el conflicte. Un cop ja
han dit que fer per solucionar-ho, ja s’han posat d’acord en moltes coses. Es
tanca la mediació
però, es torna a parlar a les dues setmanes per veure com ha funcionat. El
mediador sempre
escoltarà i mai li donarà la raó a ningú.
E: Quins
conflictes destaquen quan fas mediació?
N: Els
conflictes que normalment hi ha en un institut són petits problemes que es fan
grossos. Per exemple, una
persona parla malament a darrere de l’altra, no s’ho diuen a la cara, doncs tot
això cada vegada
es va fent més gran i després esclata. Són petites coses que s’han de parlar
per aconseguir
moltes més coses que no pas amb la força.
E: És
important la mediació en el dia a dia?
N: És molt
important, perquè moltes vegades no sabem resoldre els poemes personalment i necessitem
una tercera persona que ens faci veure que els conflictes es poden resoldre. Es
fan moltes
mediacions de parella, familiars...
E: Creus que
la mediació és important en un centre escolar?
N: És
important a tot arreu pel que us he dit abans, perquè les petites coses es
poden fer grans si no hi ha
algú que ens fa veure que són petites.
E:
S’utilitza molt la mediació en aquest centre?
N: Es fa
servir, s’han fet mediacions entre alumnes i entre professors i alumnes.
E: Abans de
començar una mediació, tens informació personal de les persones implicades?
N: Si la
mediació la fa l’orientador del centre, sí que té informació personal perquè
són professors, però no és
necessària, perquè l'única cosa que vols és resoldre el conflicte i no es
jutja si ets mediador.
E: Creus que
hauríem de fer servir més la mediació en aquest centre? Com es podria aplicar?
N: Sí, s’hauria
de fer servir sempre que els conflictes no quedin resolts, perquè moltes
vegades es queden sense
resoldre i llavors es té una mania especial a aquella persona amb la que no has
resolt el problema.
E: El teu
treball és més personal o professional? És difícil separar la part emocional de
la
professional
quan es treball en aquests casos?
N: El meu
treball és professional perquè jo he estudiat perquè sigui una professió, però
sempre els aspectes
personals són importants. No és difícil perquè tu saps molt bé que estàs fent
i, des de la perspectiva
d’adult, tu ja has passat per moltes coses que han passat els adolescents i és
fàcil que la part
emocional no t’afecti.
E: Des de
petita pensaves que acabaries sent professora?
N: Sí,
sempre he sabut que havia d’estar amb alumnes.
E: Has
tractat amb nens més petits o més grans que l’ESO?
N: He
treballat amb nens molt més petits. De fet, he estat 18 anys amb nens
d’educació infantil, és el primer any
que estic a secundària.
E: Hi ha
molta diferència en el tipus de conflictes, entre els nens més petits a
nosaltres?
N: És igual,
però les problemàtiques són diferents.
E: Quants
anys fa que et dediques a la docència i més concretament, que fas mediació?
N: A la
docència, fa 19 anys que m’hi dedico i a la mediació o de professora fa un any.
E: Què has
estudiat?
N: Jo he
estudiat dues carreres, magisteri i psicopedagogia.
E: I és
difícil?
N: Si
t’agrada no, perquè tot el que fas amb voluntat i amb les coses que t’agraden
són molt més fàcils de
fer.
E: A quants
centres has treballat?
N: He
treballat a vuit centres.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Expressa la teva opinió sobre el que acabes de llegir