dimarts, 2 de juny de 2015

PROVES PISA 2015


TANIA ALMENDROS, MARIA MARTÍN
Logo de l'associació: The Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD)

Un alumne davant la pantalla inicial de les proves

Cada 3 anys es fan unes proves anomenades ''Proves PISA'' en més de 60 països i ho organitza la OCDE (Organització per la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics).

S'avaluen tres competències: la Competència Científica, Competència matemàtica i Comprensió lectora (en llengua catalana).

Aquest any es van fer a 52 centres, dels quals 30 es vinculaven amb el Ministerio de Educación y Ciencia (govern d'Espanya) i els altres 22 amb el Departament d'Ensenyament de Catalunya. Un dels centres elegits va ser el nostre.

Els exàmens es van fer el 19 de maig. Es van escollir 42 alumnes de manera aleatòria, tots nascuts d'entre l'1 de gener i el 31 de desembre del 1999. No tots varen ser de 4t ESO ja que alguns alumnes de 2n i 3r d'ESO a causa d'haver repetit també tenien probabilitats de fer les proves.

En el nostre institut les proves es varen fer a la sala polivalent.
 
El màxim d'alumnes que es podien excloure a causa de NEE són el 5%.

Totes les activitats es van fer amb els ordinadors que varen portar els examinadors; els horaris van ser els següents:

De 8 a 9 del mati els examinadors van muntar els ordinadors i es varen cridar els alumnes seleccionats.

9:00 a 11:15 es va fer la prova principal. No es podia triar per quina prova es començava, se li repartia un ordinador a cada alumne i li tocava aleatòriament el tema (ciències, matemàtiques o comprensió lectora). Dins de cada apartat els exercicis eren diferents, no feien tots les mateixes proves però alguns coincidien.

En acabar es varen fer 10 minuts d’instruccions generals i a continuació es va fer la primera part que ocupava uns 60 minuts. Després se'ls va donar 5 minuts de descans i varen fer la segona part que ocupava uns 60 minuts també. A les 11:15 van fer horari normal de pati i a les 11:45 es van tornar a reunir per fer un qüestionari personal de context.

En acabar van marxar tots excepte 10 alumnes que de 12:30 a 13:00 van fer un descans i a les 13:00 van fer la prova sobre competència financera i competència col·laborativa. Quan els alumnes van acabar els van donar un sobre que contenia una enquesta perquè la contestessin els pares.
Els professors també en varen omplir una que estava composta per qüestions sobre experiències personals. Tenien uns dies de marge per contestar-la on-line.

Una de les alumnes triades va ser la Tania que ha estat molt amable i ens ha explicat la seva experiència:

''Cap a les 8:30 van començar a cridar a tots els alumnes que havien estat elegits, els van portar a tots a la sala polivalent i allà vam haver de buscar l'ordinador que tingués el nostre nom escrit en un paper. Ens van dir que havíem de fer servir bolígraf i llapis i en alguns casos calculadora (si era necessari, tot i que ja n'hi havia al portàtil).

Jo vaig començar per l'apartat de Ciència, seguit d'aquest vaig fer la comprensió lectora. Després del pati varem estar 1 hora més o menys per contestar preguntes com ''Tens algun escriptori per fer deures a casa?'', i vam acabar el dia fent l'ultima prova que ens quedés, en el meu cas era matemàtiques.

Quan tots vam acabar es varen quedar els 10 alumnes que havien estat triats per fer la prova financera, tot i que en van faltar alguns i van acabar assent 7. Finalitzades aquestes proves als alumnes se'ls va donar una carta que contenia un test amb preguntes semblants a les que havíem contestat nosaltres però perquè les contestessin els pares (s'havia de portar al dia següent amb tot respost) i finalment cada alumne va anar a la classe que li corresponia.''

Els resultats de les proves es faran públiques el desembre de 2016. Cal recordar que no s'avalua ni l'alumne ni el centre sinó el sistema educatiu.
 

Alumnes en diferents moments de les proves

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Expressa la teva opinió sobre el que acabes de llegir