Editorial “El Llop Ferotge” del professor Jorge Morales

JORDI CARGOL I MANEL MILIAN

Jorge Morales, professor de la matèria de Socials al nostre institut Puig Cargol, va néixer a Xile l’any 1974. 

Gestionava una editorial anomenada “El llop ferotge” conjuntament amb altres persones: Albert Compte i Xavi Casadesús.La seu de l’editorial estava situada a Girona.

Ell mateix ha escrit un llibre de poesia, que ell mateix ha editat, però també ha editat llibres d’altres autors, i de diversos gèneres literaris: poesia generalment, narració… en total l’editorial té 31 llibres publicats. Els llibres que surten d’aquesta editorial tenen unes portades molt elegants, i l’edició està molt treballada.

Li hem fet una entrevista i això és el que ens ha dit:


Per què vas decidir portar a càrrec una editorial? Com et va sorgir la oportunitat de treballar-hi?

Perquè hi havia moltes propostes sobre literatura i sobre crítica, que no tenien canal de difusió i per això vaig crear jo mateix aquell canal de difusió, que era l’editorial.


Com et va sorgir la oportunitat de crear l’editorial?

Jo feia trobades a Girona i a Barcelona amb molt èxit entre la gent, feia recitals de poesia, recitals de música en viu,... Vaig conèixer a molta gent i tenia molta gent participant en aquell circuit i fèiem cada dues setmanes trobades a espais de ball. Això em va permetre fer el salt per a crear primer una revista i després un projecte d’editorial.


Quin és el procés que s'ha  de fer per a publicar un llibre?

Primer s’ha de seleccionar el material, sigui un llibre o un conjunt de poemes, que tinguin prou qualitat, prou originalitat com per a ser dignes de ser publicat. Després ve un procés tècnic de correcció, procés d’edició que inclou la creació de la portada, etc. Finalment ve la distribució.


Econòmicament, quants diners et costava mantenir l’editorial?

Doncs, el projecte ara l’he abandonat però tot era depenent de la quantitat de textos que es publicaven, però per exemple, publicant uns 5 textos a l’any costaven uns 10.000€ aproximadament.


Jorge, què et va fer venir a viure aquí, Girona, i no a un altre lloc?

L’amor, em vaig enamorar d’una gironina i vaig acabar a Girona.


Finalment, tens alguna anècdota sobre la teva vida a Girona i a l’editorial?

En tinc moltíssimes però una per exemple va ser quan vaig inaugurar un carrer amb el nom de Roberto Bolaño, un escriptor Xilè que va morir amb 50 anys i va ser l’escriptor occidental més llegit a Xina. Aquest escriptor va viure a Girona i per això vaig decidir demanar a l’ajuntament posar un carrer amb el seu nom i de sobte quan estava inaugurant el carrer va venir de sorpresa la “rockera” Patti Smith, coneguda com la “madrina del punk” i va cantar gratuïtament.

Aquí veiem en Jorge Morales a l'institut

Comentaris